MIről beszélgettetek az úton?
Néhány gondolat a lelki
kísérésről (Tornya Erika RSCJ)
Segíts!
Bizonyára volt már olyan
időszakod, amikor különösen jól esett valakivel beszélgetni. Elmondani, mi
történik az életedben, minek örülsz, mitől félsz, esetleg milyen kételyek
feszítenek. Ha komolyabb döntés előtt álltál, bizonyára megosztottad
kérdéseidet bizalmas barátaiddal, esetleg egy családtaggal, vagy valakivel,
akinek adsz a véleményére. Ha nagyon magányos lennél, vagy számodra nehéz,
szégyellnivaló a téma, ami foglalkoztat, akkor lehet, hogy valamelyik
internetes chatszobában kerestél „arctalan” meghallgató közeget. Biztonságot
ad, ha valakivel közösen nézel rá az aktuális helyzetedre, az életedre. Talán a
legszerencsésebbek tudják azt is, milyen támogatás, ha nemcsak egy-egy nehezebb
helyzet, esetleg krízis esetén lehet valakihez fordulni, hanem folyamatosan van
egy objektív, külső szemlélő, akinek őszintén, bátran lehet mesélni az
életünkről, legmélyebb érzéseinkről.
Az emberi élet útján vannak
szakaszok, amikor jól jöhet némi útmutatás, segítség. A kérdéseink, problémánk
jellegétől függően ez a segítség nagyon változatos lehet. Szakmai, karrierbeli kérdések
esetén lehetőség van szupervízió vagy egyéni tanácsadás igénybevételére. Ha
nagy nyomás nehezedik ránk, esetleg lelki vagy pszichés megbetegedés gyötör,
különböző terápiák állnak rendelkezésre. Van mentálhigiénés segítség, lelki gondozás
vagy pszichológiai, pszichiátriai kezelés is. Ha hitbeli vagy lelkiismereti
kérdések kerülnek elő, például valamilyen tragédia vagy valamilyen konkrét
élethelyzet kapcsán, sokan megkeresik a plébánost, a hittantanárt, egy hiteles
hívő embert vagy egy szerzetest, hogy egy „lelkipásztori beszélgetés” keretében
választ kapjanak a konkrét kérdésre.
Talán nem annyira közismert, hogy
a keresztény élet támogatására, a hit mindennapi megéléséhez való segítségként
– az egyház kezdeteitől fogva – létezik a lelki kísérés gyakorlata. Vannak,
akik tartósabban arra vágynak, hogy még közelebbi, mélyebb kapcsolatba
kerüljenek Jézussal, hogy könnyebben felfedezzék Isten működését saját
életükben Ők lelki kísérőhöz járnak. Mivel a lelki kísérés külső formája hasonló
egy pszichoterápiához (hiszen mindkettő rendszeres személyes beszélgetés
keretében történik), esetleg össze lehet keverni a terápiát vagy a lelki gondozást
a lelki kíséréssel. Sőt, ha a lelki kísérést felszentelt pap végzi, gyakran
szentgyónás követi a lelki kísérést. Emiatt sokak fejében összemosódik a két
dolog, s úgy vélik, a lelki kísérés tulajdonképpen egy kiadósabb gyónás, amikor
az atyának lehetősége van hosszabb időt és figyelmet szentelni a gyónóra. Mi
tehát a lelki kísérés? Mit lehet várni a lelki kísérés folyamatától és mi nem
tartozik ide?
(...)
Forrás: internet; Arcabas |
A lelki
kísérés rendszeres találkozás két keresztény ember között. Annak az
elfogadásából indul ki, hogy Isten minden embert a nevén szólított. Minden
ember Isten képmása. A lelki kísérés meghívás arra, hogy ezt fölfedezzük és
választ adjunk rá. A központban Isten van, az a célja, hogy a lelki útján kísért
személy egyre jobban fölfedezze életében Isten működését, a Szentlélek
vezetését, s erre választ tudjon adni hétköznapi döntései sorozatában. A lelki
kísérésben a kísért személy nemcsak a hitéletét tárja a kísérője elé, hanem
minden olyan dolgot, ami belsőleg mozgatja, foglalkoztatja. A kísérő feladata,
hogy a kísért személy figyelmét Istenre irányítsa, támogassa a vele való
kapcsolatát, segítsen értelmezni a belső lelki megmozdulásait. A lelki kísérés
imamódszereket is mutathat, a Szentírást is segítségül hívhatja. Diszkrét és
tiszteletteljes a kísérő hozzáállása, nem tudást akar osztogatni, hanem
támogatóan és tapintatosan van jelen a kísért személy életében. Sok keresztény
ember távolságot érez a hétköznapi, „civil” élete és az ehhez kapcsolódó
kihívások illetve a hit között. Mintha Isten, Jézus egy külön világ lenne, ami
nagyon ritkán kapcsolódik össze. A lelki kísérés segít például abban, hogy
Istent nemcsak az én teremtőmnek és Uramnak valljam (hiszen akkor nem lenne
Isten, csak egy bálvány), hanem meglássam, hogy Isten a Mi Istenünk, aki az
egész teremtett világban működik. Isten nem egy privát dimenzió, nemcsak az
enyém, hanem másoké is. Ezáltal a szemléletváltás által hidak nyílhatnak, ami
segít integrálni a profán és szent határvonalát. A lelki kísérés dinamikáját
egy háromszögként lehet elképzelni. A három fő pontja: Isten- a kísért személy
– a kísérő. A kísérés Isten és a kísért között zajlik, a kísérő dolga, hogy a
háttérben maradjon, teret nyisson Istennek, folyamatosan visszavigye a
figyelmet az Istennel folyó kapcsolatra. A kísérő segít a rendetlen
ragaszkodásoktól megszabadulni, azért, hogy a kísért személy képes legyen Isten
személyes hívására szabad választ adni, s növekedjék a szeretetben.
Határok
A lelki
kísérés nem terápia, de természetesen lehetnek gyógyító hatásai is (ugyanúgy,
ahogy a pszichoterápia eredménye is lehet hitbeli mélyülés). A lelki kísérés
célja nem gyógyítás, hanem az Isten kapcsolat erősítése, ápolása, az arra való
rendszeres reflexió. Előfordulhat, hogy a kísérés során napvilágra kerülnek
olyan lelki folyamatok, régi lelki sebek, családi minták, melyek terápiát
igényelnek. Erre a lelki kísérő nem vállalkozik. Egyrészt mivel nem
pszichológiai szakember, nem terapeuta, másrészt, mert a lelki kísérés
struktúrája Istenre tekint és nem problémaközpontú. A lelki kísérés nem akarja
kiiktatni az esetleges problémákat, hanem azt keresi, hogy a problémás
valóságban hogyan lehet Istent felfedezni. A terápia célja a probléma lehetőség
szerinti megszüntetése. Ha a lelki kísérő úgy látja, hogy a lelki kísérés
mellett vagy helyett inkább pszichológiai segítségre lenne szükség, azt
tapintattal, szeretettel jelzi a kísért személynek, s nem kezd zug-pszichologizálásba.
Vannak olyan lelki kísérők, akik képzett terapeuták is egyszemélyben. Ezeken a
határhelyzetekben döntést kell hozni, hogy a lelki kísérés esetleg terápiaként
folytatódjon-e ugyanannál a személynél. Ezt ki kell mondani, mert a terápiás
helyzetben a terapeuta-kliens viszony más, mint kíséréskor, s a terápiás
modellben megjelenik a gyógyítandó probléma, ami a figyelem középpontjába
kerül. A gyakorlatban sajnos nehéz lehet egy-egy ilyen határhelyzet. Egyrészt
vannak, akik nem fogadják el terápiás szakember segítségét, másrészt sok
esetben a jó terápiának anyagi vonzata, ára van, amit nem tud mindenki
megfizetni. Ha valaki tudja magáról, hogy pszichés gond miatt keres segítséget,
de anyagilag nem tudja vállalni, az ne lelki kísérőt keressen, mert nem fog
segíteni az alapproblémáján. Vannak központok, ahol olcsón vagy ingyen lehet
terápiát kapni, érdemes azokat felkeresni. Aki viszont tartósan az alábbi
versben leírt sóvárgást érzi magában, bátran forduljon lelki kísérőhöz!
„Minden a
vágyakozással kezdődik,
mindig több
tér nyílik a szívben,
a szebb és
nagyobb felé -
ebben áll az
ember teljessége és befejezetlensége:
vágy a
csöndre, a barátságra, a szeretetre.
És ahol
beteljesül a vágy,
ott még
nagyobb erővel tör fel -
nem így
kezdődött a Te megtestesülésed is, Isten,
ezzel a
vágyódással az ember után?
Hadd kezdődjék
a mi sóvárgásunk azzal,
hogy Téged
keresünk,
és úgy érjen
véget,
hogy Téged
megleltünk.”
(Nelly Sachs:
Vágyakozás, ford TE)
(Megjelent a Szív 2018. februári számában)
Megjegyzések
Megjegyzés küldése